HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
» tentacle hentai theme tentacle hentai thumbs
2011-08-04, 12:06 by Guest

» unlock iphone 4 3w
2011-08-04, 04:08 by Guest

» гинекологические инструменты
2011-08-03, 21:46 by Guest

» inition co uk cheap tramadol
2011-08-03, 16:26 by Guest

» leannaMaypemn
2011-08-03, 07:47 by Guest

» Gary Ablett Drug Scandal
2011-08-02, 08:10 by Guest

» increase backlink backlinks service
2011-08-01, 08:29 by Guest

» When the first Whirlpool Duet album was released in December 2001
2011-07-31, 15:48 by Guest

» BUY TRAMADOL - 30 tabs / $42 BEST PRICE! @ecoMeds - U.S. Pharmacy!!
2011-07-31, 04:27 by Guest

Navigation
 Portal
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 12 on 2012-02-24, 20:26
Top posters
Shukri
 
Presiden
 
Admin
 
palerkain
 
Orang Lama
 
abglong
 
Mohd Khairul Mohd
 
ummu_iyas
 
nadisyabab
 
Poll

Share | 
 

 Salam perkenalan dari saya..

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Guest
Guest



PostSubject: Salam perkenalan dari saya..   2008-10-29, 17:10

Karipap

Bahan-bahan ( menghasilkan lbh kurang 60 biji )
• *Doh berminyak* :
• 150 gm (margerin + crisco)... gantikan butter dan crisco pun boleh ikut suka ataupun snowbrand shorterning atau2 apa jenis minyak sayur..
• 300 gm tepung gandum
• ....................................
• *Doh biasa*:
• 700 gm tepung gandum
• satu sudu kecil garam
• air (anggaran dlm 2 cawan, klu doh lembik tambah sdkt tepung )
Cara-cara
Step 1 : margerine + crisco, di uli dgn 300 gm tepung .. uli hingga doh licin dan tidak melekat.
Uli doh sampai seolah2 berminyak. Klu penat nak uli yg doh besar uli yg kecik2 lg cepat. Klu tak uli dgn betul nanti doh seolah2 pecah tu bila goreng nanti doh karipap jd mcm berderai. Jadikan kepada 8 doh.
Step 2 : 700 gm tepung gandum + air + air garam.
Uli hingga licin juga ikut spt step 1 dan bhgkan kpd 8 doh.
Step 3 : Ambil doh biasa canaikan sedikit jgn besar sgt dan letakkan doh berminyak di atasnya dan balut semula menjadi doh yg besar.
Step 4 : Ambil doh yg telah di jadikan satu tersebut dan terap/canai hingga nipis saiz seperti saiz roti canai(lihat gambar dibawah). Belah tengah dan ambil satu bahagian kemudian golong seperti menggulung tikar. Memandangkan saya tak boleh nak upload gambar step seterusnya sila ke link di sini utk penerangan gambar yg lebih jelas

Step 5 : Setelah itu, anda akan dapat 2 doh golongan tikar. Ambil satu doh golong tikar dan canai/terap lagi dalam keadaan melonjong hingga nipis dan berhati2 semasa mencanai ni.. biarkan btknya lonjong )spt gambar dibawah), kemudian golong semula spt gulungan tikar dan ikut langkah seterusnya . (Proses menggolong adalah sbyk 2 kali di sini).
Step 6 : Doh yg telah di gulung kali kedua kemudian di potong kpd 4 bhgn. Terpulang kepada masing-masing hendak potong berapa bahagian, bergantung kpd saiz doh yg telah di gulung.
Setelah doh di potong, canaikan semula (seperti cara membuat karipap biasa) dan letakkan inti karipap. Kemudian klim seperti biasa.
Dah siap dan nampaklah jalur gemilang karipap tu. Boleh di simpan di dalam peti sejuk selama seminggu.

Maafla gambar tak disiarkan. Tak reti nak upload. Korang bayangkan jer la yea..
bye..
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: Salam perkenalan dari saya..   2008-10-29, 17:31

nk tanye nih,,,

karipap pusing ker nih???
Back to top Go down
Shukri
Admin
Admin


Male Number of posts : 211
Age : 35
Location : Bumi Allah
Humor : Tiada Hum0R Dalam DiriKu
Registration date : 2008-10-23

PostSubject: Re: Salam perkenalan dari saya..   2008-10-29, 21:15

Karipap Kecik ni...
Huhuhu..
Karipap Seratus...
Deras skit
Back to top Go down
http://Shukri.Com.My
Guest
Guest



PostSubject: Re: Salam perkenalan dari saya..   2008-11-09, 13:47

berape sen sutir?
Back to top Go down
Shukri
Admin
Admin


Male Number of posts : 211
Age : 35
Location : Bumi Allah
Humor : Tiada Hum0R Dalam DiriKu
Registration date : 2008-10-23

PostSubject: Re: Salam perkenalan dari saya..   2008-11-09, 15:07

Aku Rase Dlm 20 sen Sutir ni..
agok2 je Laa

_________________

Takot Risiko? Usah Bicara Perjuangan
Back to top Go down
http://Shukri.Com.My
Guest
Guest



PostSubject: Re: Salam perkenalan dari saya..   2008-11-18, 12:18

nok karipap samah....
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: Salam perkenalan dari saya..   2008-11-18, 15:13

ade lg ker,,org jual karipap samah????
Shocked
Back to top Go down
Shukri
Admin
Admin


Male Number of posts : 211
Age : 35
Location : Bumi Allah
Humor : Tiada Hum0R Dalam DiriKu
Registration date : 2008-10-23

PostSubject: Re: Salam perkenalan dari saya..   2008-11-19, 09:44

samah sutir ni..
Hahhaha..
da lame x post..
bz wehhh
lol!

_________________

Takot Risiko? Usah Bicara Perjuangan
Back to top Go down
http://Shukri.Com.My
Sponsored content




PostSubject: Re: Salam perkenalan dari saya..   Today at 17:34

Back to top Go down
 
Salam perkenalan dari saya..
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Anime and Manga Awards Show
» Gaara is from Uzumaki clan
» Mangrove bonsai
» N24 - Sandhya ka Saya Bana Suraj
» Bios for New Age Rebellion (RP)

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Welcome To Forum :: LAIN² :: Resipi Dan Tip² Masakan-
Jump to: