HomeCalendarFAQSearchRegisterLog in
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Latest topics
» tentacle hentai theme tentacle hentai thumbs
2011-08-04, 12:06 by Guest

» unlock iphone 4 3w
2011-08-04, 04:08 by Guest

» гинекологические инструменты
2011-08-03, 21:46 by Guest

» inition co uk cheap tramadol
2011-08-03, 16:26 by Guest

» leannaMaypemn
2011-08-03, 07:47 by Guest

» Gary Ablett Drug Scandal
2011-08-02, 08:10 by Guest

» increase backlink backlinks service
2011-08-01, 08:29 by Guest

» When the first Whirlpool Duet album was released in December 2001
2011-07-31, 15:48 by Guest

» BUY TRAMADOL - 30 tabs / $42 BEST PRICE! @ecoMeds - U.S. Pharmacy!!
2011-07-31, 04:27 by Guest

Navigation
 Portal
 Index
 Memberlist
 Profile
 FAQ
 Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 12 on 2012-02-24, 20:26
Top posters
Shukri
 
Presiden
 
Admin
 
palerkain
 
Orang Lama
 
abglong
 
Mohd Khairul Mohd
 
ummu_iyas
 
nadisyabab
 
Poll

Share | 
 

 bersumpah dalam islam

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
palerkain
Active User
Active User


Male Number of posts : 44
Location : behira,egypt
Humor : sahlabb
Registration date : 2009-04-22

PostSubject: bersumpah dalam islam   2009-04-22, 12:39


من فتاوى العلامة الشيخ يوسف القرضاوي

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد:

الحلف بغير الله حرام، منهي عنه شرعًا، فإن النبي صلى الله عليه وسلم نهى المسلم أن يحلف بأبيه وقال: " لا تحلفوا بآبائكم . من كان حالفًا فليحلف بالله أو ليَذَرْ " . وقال: " من حلف بغير الله فقد أشرك ". لأن الحلف نوع من التعظيم للمحلوف به، ولا يجوز أن يعظم المؤمن غير الله عز وجل. فلهذا لا يجوز أن يحلف بالكعبة بل يحلف برب الكعبة، ولا يجوز أن يحلف بالنبي أو الولي أو بقبر أبيه أو بشرفه أو بحياة ولده أو بتراب وطنه، أو بشيء من ذلك.. كل هذا لا يجوز، وإنما الحلف بالله فقط.

[justify]
[left]
terjemahan fatwa sheikh doktor yusuf alqardawi

dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,segala puji bagi Allha dan selawat atas junjungan besar nabi Muhammad S.A.W.
bersumpah dengan menggunakan selain nama Allah adalah haram,ditegah daripada melakukannya dalam islam.sesungguhnya Nabi Muhammad S.A.W melarang dan menegah seorang muslim untuk bersumpah dengan nama ayahnya dengan sabdanya : janganlah kamu semua bersumpah dengan nama ayah ayah kamu!barangsiapa yang mahu bersumpah,maka bersumpahlah dengan nama Allah.
dalam sabda lain : barangsiapa yang bersumpah dengan selain Allah maka sesungguhnya seseorang itu telah melakukan syirik.
Ini kerana bersumpah adalah satu bentuk daripada pengagungan kepada benda atau perkara yang disumpahkan,maka tidak harus seorang mengagungkan sesuatu selain daripada Allah yang mulia dan tinggi.oleh kerana itu tidak boleh bersumpah dengan nama kaa'bah tetapi boleh bersumpah dengan nama tuhan kaa'bah,tidak boleh bersumpah dengan nama nabi nabi ataupun wali ataupun dengan kubur ayah ayah mereka ataupun dengan hidup anak mereka ataupun dengan tanah tempat tinggal mereka ataupun sesuatu yang selain daripada perkara tersebut.Semua ini adalah tidak dibolehkan,sesungguhnya bersumpah hanya dibenarkan dengan menggunakan nama Allah taala sahaja kerana Allah sahaja tempat yang paling layak untuk diagung agungkan.
sekian wassalamullahu alaikum.
Back to top Go down
Presiden
Admin
Admin


Male Number of posts : 162
Age : 32
Location : Dungun
Registration date : 2009-04-19

PostSubject: minta izin.....   2009-04-24, 15:39

ustaz dan ustazah, saudara dan saudari sekelian...

perlu ke ada bai ah dalam kepimpinan PLPDT yg baru ini?
Objektif : menastikan Exco mengambil berat tugas2 nya.
mengambil berat amanat yg dipikut
dll......

mohon pendapat.....
Back to top Go down
Presiden
Admin
Admin


Male Number of posts : 162
Age : 32
Location : Dungun
Registration date : 2009-04-19

PostSubject: to palekain   2009-04-24, 15:42

kita taaruf deh.

saya shahril alim
asal batu 6
skrg ngajo budak2 kaw. batu 7

minta palekain, orang lama, abg long dll taaruf
Back to top Go down
Admin
Admin
Admin


Male Number of posts : 108
Age : 41
Location : Berpijak Dibumi Nyata
Registration date : 2008-10-22

PostSubject: Re: bersumpah dalam islam   2009-04-25, 09:41

sini pon takruf gop.
abih tempat ye nok takruf ni..
oh sakit taya presiden

_________________

Takot Risiko? Usah Bicara Perjuangan
Back to top Go down
http://plpdt.2forum.biz
Presiden
Admin
Admin


Male Number of posts : 162
Age : 32
Location : Dungun
Registration date : 2009-04-19

PostSubject: hehehe   2009-04-25, 23:11

tak dok tajuk khusus utk taaruf tuan admin.....

kalu tuan admin buat ruangan khusus utk taaruf memang kemah la admin...
kita support sokmo admin dari belakang...ikut eko kata org tua...hehe
Back to top Go down
Presiden
Admin
Admin


Male Number of posts : 162
Age : 32
Location : Dungun
Registration date : 2009-04-19

PostSubject: to all visiters   2009-04-25, 23:19

siapa ada cadangan nak buat rehlah kat mane?

yg nak join, ustaz2, ustazah2 DT.
Ahli PLPDT
Majlis ibubapa dan guru
Back to top Go down
Admin
Admin
Admin


Male Number of posts : 108
Age : 41
Location : Berpijak Dibumi Nyata
Registration date : 2008-10-22

PostSubject: Re: bersumpah dalam islam   2009-04-26, 09:29

laa ruang sembang tu leh letok tajuk taaruf..
piye2 leh buat.. bukan nok tunggu wak tajuk..
adusss.. sakit tya pale

_________________

Takot Risiko? Usah Bicara Perjuangan
Back to top Go down
http://plpdt.2forum.biz
palerkain
Active User
Active User


Male Number of posts : 44
Location : behira,egypt
Humor : sahlabb
Registration date : 2009-04-22

PostSubject: Re: bersumpah dalam islam   2009-04-26, 13:33

Admin wrote:
laa ruang sembang tu leh letok tajuk taaruf..
piye2 leh buat.. bukan nok tunggu wak tajuk..
adusss.. sakit tya pale
betul aa..taaruf lam tuh op??bereh ar admin..jumpe disana. pirat
Back to top Go down
Orang Lama
Active User
Active User


Number of posts : 24
Registration date : 2009-04-23

PostSubject: Re: bersumpah dalam islam   2009-04-26, 13:37

HAHAHAHA.....aku dok reti nak wak tajuk..kalu panda aku tolong doh admin kite.

tp bukan press dok tahu gok wak tajuk...ke dok dang ngak....

pale kain la wak kejak..
Back to top Go down
palerkain
Active User
Active User


Male Number of posts : 44
Location : behira,egypt
Humor : sahlabb
Registration date : 2009-04-22

PostSubject: Re: bersumpah dalam islam   2009-04-26, 13:43

Orang Lama wrote:
HAHAHAHA.....aku dok reti nak wak tajuk..kalu panda aku tolong doh admin kite.

tp bukan press dok tahu gok wak tajuk...ke dok dang ngak....

pale kain la wak kejak..

wat tajuk??wat kat tajuk posting tu la..nk mitok tolong start buleh jer
tapi setakat nih rasa xmboh perkenal diri ag..hihi
sampai mase perkenal lah insyaAllah Taala.
Back to top Go down
Orang Lama
Active User
Active User


Number of posts : 24
Registration date : 2009-04-23

PostSubject: Re: bersumpah dalam islam   2009-04-26, 13:46

ustak, jgn gitu...kite kan kawan....aku dok penoh masuk usrah tp mase kat DQ aku dan jugak masuk usrah...

macang mane kite nak jadi keluarge kalu dok kena...
Back to top Go down
palerkain
Active User
Active User


Male Number of posts : 44
Location : behira,egypt
Humor : sahlabb
Registration date : 2009-04-22

PostSubject: Re: bersumpah dalam islam   2009-04-26, 13:58

Orang Lama wrote:
ustak, jgn gitu...kite kan kawan....aku dok penoh masuk usrah tp mase kat DQ aku dan jugak masuk usrah...

macang mane kite nak jadi keluarge kalu dok kena...
yela2 org lame..jap ag ambe terjemoh diri ni.. Basketball
Back to top Go down
Admin
Admin
Admin


Male Number of posts : 108
Age : 41
Location : Berpijak Dibumi Nyata
Registration date : 2008-10-22

PostSubject: Re: bersumpah dalam islam   2009-04-26, 14:13

Hahahhaa..
jem2..
aku sakit ati ke TM ni..
Ambik Hok Laju dohh..
Slow Macam Internet..

_________________

Takot Risiko? Usah Bicara Perjuangan
Back to top Go down
http://plpdt.2forum.biz
Presiden
Admin
Admin


Male Number of posts : 162
Age : 32
Location : Dungun
Registration date : 2009-04-19

PostSubject: Re: bersumpah dalam islam   2009-04-27, 15:45

saya setuju hajat org lama....pale kain kena akur la...
tgk org biasa usrah...kemah tu kn....biarla kita keje nape2 pun...agama xtinggal...
pale kain, taaruf la.....
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: bersumpah dalam islam   Today at 17:32

Back to top Go down
 
bersumpah dalam islam
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Promotion of Islam?
» GURU LIED TO MEGHA
» what Some Muslim Phrases used in Qubool Hai means
» Do You think George Clooney and Amal Almuddin are an Item?
» Jodha Akbar Written Update 4th November 2013

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Welcome To Forum :: HAL EHWAL AGAMA :: Soal Jawab Agama & Perbincangan-
Jump to: